Steeds meer Amerikanen doen het: online mineraalwater bestellen en laten thuisbezorgen. De verkoop van waterflessen via het internet groeit twee keer zo hard als de verkoop via ‘gewone’ winkels.
Dat signaleert zakenkrant The Wall Street Journal op basis van Amerikaanse verkoopcijfers van Nestlé. Het Zwitserse voedingsconcern is eigenaar van merken als Perrier en Poland Springs.
Online winkelen rukt in alle westerse landen op. Daarbij liggen items als boeken en kleding nog wel ver voor op online bestellingen van dagelijkse boodschappen. Maar ook op dit vlak verandert het koopgedrag.
Zo zag Nestlé de online verkoop van flessen mineraalwater vorig jaar in de Verenigde Staten twee keer zo hard groeien als de verkoop via winkels. In het eerste kwartaal van 2015 groeide online afname van consumenten met liefst 21 procent, tegen een groei van 5,5 procent bij de verkoop via winkels.
Amerikaanse consumenten kiezen veelal voor pakketten van 24 flessen van een halve liter waar ze zes tot zeven dollar voor betalen. Dat is gemiddeld één tot twee dollar meer dan de winkelprijs, maar het gemak van thuisbezorging weegt steeds zwaarder.
De waterbezorging is terug van weggeweest
De VS kent al wel een lange traditie voor de levering van grote waterflessen aan huis en op kantoor. Maar in de jaren na de kredietcrisis van 2008 stagneerden de verkopen.
Nestlé ziet sinds een jaar echter een terugkeer van de groei, mede dankzij de toenemende populariteit van online bestellen. Sjouwen met flessen mineraalwater wordt nog altijd als een last gezien. En daarnaast heeft Nestlé fors geïnvesteerd in het online aanbod en mogelijkheden voor snelle bezorging. Zo blijken pakketten met 24 flessen van een halve liter erg in trek en is sinds een jaar 24-uursbezorging mogelijk.
In Nederland is het ook mogelijk om drinkwater te bestellen, via boodschappendiensten zoals Ah.nl. Maar in dat geval vormt het mineraalwater onderdeel van een boodschappenpakket. Er zijn wel bedrijven die online grotere hoeveelheden water verkopen, maar dan gaat het veelal om de tapinstallaties voor de bedrijfsmarkt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl